Türkiye’de Her İl’de Havaalanı, Aydın Çıldır “Havasını Alanı”..!

 

On yıl yapımı siyasi malzeme konusu edilen Aydın çevre otoyolundan geçerken Çıldır havaalanının adının İngilizce olarak, “FLİGHT ACADEMY” yani UÇUŞ AKADEMİSİ yazıldığı tekrar görünce üzüntüm depreşti yine.

Eskilere dönüp, fikri takip yapalım dedik matbuat dilinde..!

Yani gündeme getirilen bir konu gerçekleşinceye kadar konu ederek , takibini yapmak..!

AYTO başkanı Hakan ÜLKEN ve yönetiminin, haklı ısrarlarıyla bu kentin havaalanının tekrar sivil uçuşa açılması için neler yaptıysa da olmadı bir türlü.

Hem Aydınlı hem de bu araziyi bağışlayan merhum Mustafa ÇILDIR’ın vasiyeti yerine getirilmedi.

İşin en ilginç ve acı yanı, AKP Aydın yönetimleri ve bazı Aydınlıların açıkça İzmir’e yakınlığı nedeniyle Aydın’da havaalanının yapımının gereksiz olduğu düşüncesinin yerleşmesi..!

Havaalanı olmayan Büyükşehir illerinden sadece Manisa ve Aydın kaldık.

Hiç unutmuyorum, ADÜ önceki dönem Rektörü Mustafa Birincioğlu, bir toplantıda ne demişti biliyor musunuz ..?

“Bir İl’in havaalanı yoksa o kent Büyükşehir değildir..!”

Türkiye’de bugün 81 ilin 51’inde havaalanı var.

Bunlar arasında Hakkari, Mardin, Şırnak, Iğdır gibi nüfusu Aydın’dan daha az iller de birer havaalanı, batının en ucunda Çıldır ile Aydın maalesef “havasını alanı “..!

Aydın, Çıldır’a havaalanı istiyoruz dedikçe, Kars’ın Çıldır ilçesine havaalanı yapılacağını zannedenler 60 yıldır yılan hikâyesine dönen Aydın-Çıldır Havalimanı’nın uçuşa açılması macerası sonunda milletin ağzına bir parmak bal çalınarak THY Uçuş Akademisi açıldı.

Çıldır havaalanı araştırmalarımda, Aydınlıların bir zamanlar rahmetli Mustafa Çıldır’ın vasiyeti ve mirası havaalanını kullanarak İstanbul’a veya hacıya gittiklerini anlatıyorlardı.

İlk uçuşu yapanları araştırırken sosyal paylaşım sitelerinde Aydın Devlet hastanesinde başhekimlik yapan Dr. Baha ÖRSTAN ‘ın kızı sevgili Beste (ÖRSTAN) BARKİ’nin 1950’li yıllarda İstanbul’a uçtuğunu yazdıktan sonra, bu heyecanlı anılarını sizlerle paylaşmak istedim.

Anılarını paylaşan Beste ÖRSTAN (Barki)’nin babası Dr. Mehmet Bahattin Örstan1911 yılında İstanbul’da doğdu.

1951 yılı sonunda kendi isteğiyle Aydın Devlet Hastanesi Dâhiliye Mütehassıslığına atandı.

 

(Aydın Devlet Hastanesi Başhekimi Dr. Baha Örstan makamında 1951 )

Bu görevde çalışırken 1959 yılında Sağlık Bakanlığınca Amerika Birleşik Devletlerine gönderilerek iki yıl sonra, Nisan 1963 tarihinden 1973 yılına dek Aydın Devlet Hastanesi Başhekimliği görevinde bulundu.

 

(Dr. Baha Örstan ve Eşi Gülten ile eski belediye düğün salonunda bir baloda )

(Dr. Baha Örstan Aydın Devlet Hastanesi Doktorları ile hastane bahçesinde 1958 )

Mart 1976 tarihinde İstanbul, Baltalimanı Kemik Hastanesi Başhekim Yardımcılığından emekli oldu. 11.8.1977 tarihinde vefat etti. Cenazesi İzmir Ege Üniversitesinden alınarak Aydın Ramazan Paşa Camiinde kılınan cenaze namazından sonra Telli Dede mezarlığına defnedilerek burada Aydınlılara yaptığı görevin huzuru içinde son uykusunu sürdürüyor.

(Dr.Baha Örstan’ın Aydın Tellidede kabristanlığındaki mezarı)

Halen kanada da yaşayan Beste ÖRSTAN BARKİ, her ne kadar Aydın doğumlu değil ise de, 1952 yılında iki yaşındayken geldiği Aydında 7 Eylül ilkokulunda 3 yıl okula devam etmiş.

 

(Beste Örstan Barki Annesi GÜLTEN BARKİ ve Erkek Kardeşi ile 1958 Yılında Aydın Devlet Hastanesi Bahçesinde)

 

Aydın’da 1952-1973 yılları arasında ailesi ile çok mutlu yaşam sürdükten sonra, Liseyi İzmir’de, Üniversiteyi İstanbul’da Boğaziçi Üniversitesi Dil Bilim bölümünü bitirdi. Üniversitede tanıştığı eşiyle 1974 yılında evlendikten sonra,1980 yılına kadar Türkiye’de iş hayatı ve 1980 yılında yüksek tahsil için Kanada’ya giden BARKİ,

Bu güzel Aydın şehrinde, hala görüştüğü arkadaşlarıyla ve her yaz uğradığında anılarını tazelediğini ve babasının mezarını ziyaret ettiğini belirtiyor.

 

Yüreğinde bu kenti sevenlerin ortak sevdası olan ve bugün tekrar uçuşa açılmasını beklediğimiz Çıldır havaalanından 1956 yılında İSTANBUL’a uçuşunu bakın nasıl anlatıyor.

“Benim Aydın’dan ilk uçuşum bir rastlantı sonucunda 1956 yılında Çıldır havaalanından gerçekleşmiştir. Aydın Cum¬huriyet mahallesinden Mustafa Çıl¬dır, 1956 yılı Eylül ayında Aydın’da Türk Hava Kurumu Türk kuşu uçak ve pa¬raşütçülerinin yapmış olduğu hava gösterisinden duyduğu heyecanla, o tarihte Tepecik’te bir buçuk milyon lira değerindeki 500 dö¬nümlük arazisini, hava meydanı ya-pılmak üzere devlete bağışlamıştır.

Türk Hava Kurumu Genel İdare Kurulunca bir altın madalya takdim edilerek, THK Genel İdare Kurulundan bir heyet tarafından Aydın’da törenle Mustafa Çıldır’a verilmişti.

AYDIN’DAN İSTANBUL’A DC-3 İLE UÇTUM.

Menderes Hükümeti 1950li yıllarda pek çok ilde havaalanı yapma kararı almış, 1956 yılında yeni kurulan THY Anonim Ortaklığının yurt içi uçuşları başlatılmıştır.

“Aydın’dan İstanbul’a başlatılan yolcu seferlerinin ilk müşterisi olarak DC-3 uçağa ilk kez 1956 yılında bindiğimi hatırlıyorum. Ailemden gelen bilgilere göre bu uçuşun 1956 yılında Temmuz ayında yapılmış olacağı düşünülüyor. Arşiv bilgileri Mustafa Çıldır’ın havaalanı bağışını Eylül 1956 tarih olarak belirtiyor. Demek ki benim bindiğim uçak ilk seferine Türk Hava Kurumu’nun gösteri yapmış olduğu sahadan başlamış olsa gerek.

D-3 uçakları zor koşullara dayanıklı ve büyük olmayan uçaklardı. 1956 yılında 6 yaşımdayken yapılan uçuşta, aile dostumuz bir hanım, oğlu, büyük kurt köpeği, annem Gülten Örstan ve birde 6 yaşında olan benim olduğumuzu hatırlıyorum. Uçakta bizden başkası da yoktu

Uçak çok gürültülü ve sarsıntılıydı. Pervaneli motorları çok gürültü çıkararak yavaşça havalanarak beyaz mavi renklerin arasından süzülürken, ara sıra hava boşluklarına denk geliyor ve düşmekten korkuyordum.

Bununla da bitmiyor, inişte kulaklarımın hiç duymadığını fark ediyorum.

59 yıl önce gerçekleştirilebilmiş bu uçuşun bugün, her zamankinden daha çok gerek duyulduğu bir dönemde, Çıldır havaalanından bugüne dek hala düzenli olarak uçuşun sürdürülememiş olması çok düşündürücü.

Tepecik Çıldır Havaalanı bağışçısı Mustafa ÇILDIR’ın evlatları ve torunlarının ve Aydın sevdalılarının ve Meslek odalarının dile getirdikleri bölgemizin ve kentimizin ticaret ve turizmine ivme kazandıracak haklı isteklerine ve Aydın’ın hakkettiği havaalanına bir an önce kavuşmasını diliyorum.”

Bugüne dek çeşitli teknik gerekçelerle karşı çıkan bürokrasi, bu kez de pistin uzatılmasına karşın, İzmir Atatürk Havaalanının Aydın’a çok yakın olması nedeniyle karşı çıkılması üzerine Aydın Denizli il sınırına Buharkent’e bir havaalanı yapılma çalışmalarına Aydınlılar haklı olarak sıcak bakmıyorlar. Çünkü yeni havaalanının yapılacağı Buharkent ile İzmir Atatürk havaalanı arası aynı mesafede.

 

 

Aydın’da uzun yıllar iktidarda bulunan ve Ulaştırma Bakanlığı da yapan Nahit Menteşe’nin bile uçuramadığı Çıldır havaalanı TOBB Başkanı ve THY Genel Müdürünün özel uçakları Çıldır havaalanına iniş yapabildiğine göre ,

 

Kim 60 yılın hesabını verecek şimdi..?

Şimdilerde Çıldır havaalanında genç pilotlar eğitim uçaklarıyla geleceğin pilotları olarak yetiştiriliyorlar.

Aydın semalarında sıkça gördüğümüzde işte onlar.

Aydında uçaklar uçuyor ama, sadece aday pilotlar.

 

Havaalanı arazisini bağışlayan Mustafa Çıldır’ın vasiyeti aday pilotların uçuşlarıyla , yerine gelmiş olur mu..?

 

İşte 40 yıl önce de Aydında yayınlanan SES gazetesinde 13 Temmuz 1972 günlü nüshasında bu haber bir türlü değişmedi..!

 

Bilinmez artık, Rahmetli Mustafa Çıldır’ın vasiyeti 60 yıldır yerine geldi mi gelmedi mi..?

Ama, Aydınlılar artık, sabahın köründe İzmir’e gidip gelmek yerine, kendi havaalanı Çıldır’dan uçmak istiyorlar..!

Nüfusu Aydın’dan az ,ama Havaalanı olan, Hakkari, Mardin, Şırnak, Iğdırlılardan daha fazla ve çok mu şey istiyorlar..?

Dünkü yazımda değindiğimiz gibi Aydın’ın 3T projesi için olmazsa olmazı, yani Turizm için, tarım için ham kargo, hem de sivil ulaşım için ÇILDIR ‘ın tekrar uçuşa kazandırılmasıdır.

Aslında 20 Ağustos 1994 tarihli aşağıdaki yerel gazetede yer alan haberde Truva havayollarının Aydın’a uçak seferlerinin yapıldığı Aydın-İstanbul arasında 24 yıl önce bir hayalin gerçekleştiğini öğrenmek hepimizi sevindirmişti, ancak arkası bir türlü gelmedi.

 

Sayın Mustafa SAVAŞ, bu fakir, köşe yazarı emekli bürokratın yıllardır gündeme getirdiği 3T projesini benimseyerek, yıllar sonra slogan olarak, gündeme getirdiğiniz gibi, ÇILDIR havaalanı projesine de sahiplenmeniz KENTİN ORTAK AKLINA, ortak olmaktır.

Çok bir şey istemiyor AYDIN..!

 

Bu ilandaki gibi AYDIN’dan İSTANBUL ve ANKARA’ya haftanın belli günlerinde uçuş istiyoruz.

Eskisi gibi…!

Olur mu..?

Ne dersiniz..?

 

 

MEHMET ÖZÇAKIR

mehmetozcakir@hotmail.com

GSM:0.542.7608691

P.K:110 EFELER – AYDIN

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.


Bugün için kayıtlı nöbetçi eczane bilgisi bulunamadı.
13 / 7 Açık
Yarın: 15/7 Çok bulutlu