PROF. DR. HÜSEYİN YILMAZ

PROF. DR. HÜSEYİN YILMAZ

AYDIN’DA ÜNİVERSİTE VE SANAYİ İLİŞKİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ: FAYDALAR, UYGULAMALAR VE ENGELLER

AYDIN’DA ÜNİVERSİTE VE SANAYİ İLİŞKİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ: FAYDALAR, UYGULAMALAR VE ENGELLER

Üniversitenin temel amacı genelde toplumun, özelde Aydın’ımızın iyiliği için finansal veya finansal olmayan faydalar sağlayacak bilgilerin geliştirilmesi ve paylaşılmasıdır. Üniversite bu süreçte, akademik ve entelektüel canlılığını devam ettirerek sektörler ve işletmelerle işbirliğini arttıracak ortaklıklara odaklanır.

***

21. Yüzyılın değer yaratılmasına ilişkin gerçeklerinden birisi de üniversitelerin şehir ekosistemlerinin şekillendirici bir parçası olduğudur. Üniversite farklı mekanizmalarla, işbirliği sistemleriyle, politikalarla, prosedür ve programlarla bir yandan şehir ekonomisine liderlik ederken diğer yandan da şehirde yaşayan halkımızın iş bulma, iş kurma, işletmelerini geliştirme, yeni yatırım alanlarına yönelme, küresel ekonominin güçlü olanaklarından faydalanmaları için gereksinim duyulan uygulamalara öncülük eder.

***

Üniversite elbette bu faaliyetleri işlerin bizzat içerisinde yer alarak yapmaz. Bunun için dolaylı stratejileri geliştirir ve şekillendirici yapılardan faydalanır. Üniversite yöre ekonomisini, enformasyon ve bilgi yoğunluğu yüksek yumuşak mekanizmalarla etkilerken ve ona şekil verirken, şehirdeki sanayi yapılanmasına ve kendi işleyişine önemli faydalar sağlar.

***

Üniversitenin şehirdeki sanayi ile işbirliği yapmasıyla ilk olarak entelektüel sermayesini devam ettirme olanağı bulur. İkinci olarak şehir ekonomisini etkilemek için ihtiyaç duyduğu stratejik yönetim sürecini tasarlama ve uygulamaya koyma fırsatını elde eder. Üniversitenin işbirliğinden sağlayacağı üçüncü fayda bünyesinde sahip olduğu potansiyel bilgi havuzunu genişletmesidir. Sanayi ile işbirliği yapan üniversite sonraki çaba ve süreçlerine ilave finansal kaynaklar sağlar. Her işbirliği süreci tek taraflı etkiler yaratmaz. Sanayi ve iş dünyasının da tek taraflı fedakârlık yaparak üniversite ile kendiliğinden iş birliğine yönelmesini kimse bekleyemez. İş dünyası ve sanayi kesimi, üniversite ile iş birliği yaparak her şeyden evvel teknolojik kazançlar elde eder, ikinci olarak bilgi ve enformasyon kazancı elde eder.

***

Bu noktada bilgi denilince kitaplardaki bilgi anlaşılmasın. Bilgi insan davranışına, sürece veya performansa anlam kazandıran, bunlara yön veren ve geleceğe hazırlayan enformasyondur. “Bilgi güçtür” dediğimiz zaman eğer kullandığımız enformasyon, veri; bizim davranışımızı, yer aldığımız süreci veya elde ettiğimiz sonuçları finansal veya finansal olmayan düzeylerde etkiliyorsa işte bu güç dediğimiz bilgiyi ifade eder.

***

Sanayici için bilgi gücü günümüzde sermayeden daha önemlidir. Bu özellikteki bilgi ise sadece üniversiteler tarafından üretilir. Sanayi kesimi üniversiteyle işbirliği yaparak üçüncü bir faydayı da sağlar. Bu fayda insan sermayesi kazancıdır. Üniversite ile etkileşimde sanayici değerli insan kaynaklarını temin etme, eğitme ve istihdam etme fırsatına ulaşır.

***

Sanayici dördüncü bir fayda olarak pazardaki karlı durumunu devam ettirme olanağına kavuşur. Son olarak sanayici üniversiteyi arkasına aldığında geleceğe dönük ürün, pazar ve inovasyon çeşitlendirmesi sağlayacak işbirliklerine başlama şansına sahip olur. Tüm bu kazanımları istenilen düzeyde elde edemeyen sanayicimizin ekonomik dalgalanma ve krizlere karşı bağışıklık ve direncinin neden düşük olduğunu da hemen anlıyoruz.

***

Çünkü sanayicimiz 21. Yüzyılın radikal ve pazarı sarsan inovatif ürünlerinin sel gibi piyasalara, pazarlara aktığı bir ortamın dayattığı bilgiye dayalı girişimcilik davranışını benimseme zorunluluğundadır. Bu davranışı sergileyebilmek için üçlü sarmal dediğimiz Üniversite, Sanayi ve Kamu üçgeni kurumlarının sıkı ve bilgi yoğun işbirliği yani “altın bilgi zinciri” hayati önem taşımaktadır.

***

Ön yargılar, birikmiş güvensizlik, geçmişin başarıları, abartılı özgüven, artık finansal değer yaratmayan gelenek ve kalıplaşmış uygulamalar, geleneksel müşteri talebi, kamu ve üniversite birimlerinde kendi ofisinin dışındaki gerçeklerden bağını koparmış yönetim unsurları, üniversite ve sanayi işbirliği sürecinde bilgisi, deneyimi olanlar ile bu konuda kupkuru yetkiye sahip olanların talihsiz yer değiştirmiş durumları, yıllardır aynı teknolojileri kullanmanın verdiği rehavet ve olaya sadece parasal kazanç penceresinden bakılması gibi olumsuzluklar, üniversite ve sanayicinin işbirliğini geliştirmelerinde en önemli engeller olarak karşımıza çıkıyor.

***

Yukarıda sıraladığımız işbirliği faydaları, bu iş birliğini sağlayacak üniversite, sanayici ve kamu üçlüsü modeli, Aydın ekonomisinin 21. Yüzyılın gerçeklerine süratle adapte olabilme stresi, şehir ekosisteminin liderliğini üstlenmesi gereken üniversite davranışı, başarılı bir peyzajın stratejik unsurları olarak ele alındığında Aydın ekonomisi için “henüz sonun değil, olsa olsa başlangıcın sonu” olduğunu söyleyebiliriz.

***

Aydın’ımız güçlü, stratejik, etkileyici bir inovasyon değer zincirinin kurulması konusunda gerekli bütün olanaklara sahiptir. Üniversite ve sanayi işbirliğine de bu potansiyelin şekil vereceğini görebiliyoruz. Eleştiri ve katkılarınız için [email protected] adresimizden ulaşabilirsiniz. Bir sonraki yazımıza kadar sağlıkla ve değerle kalın.

***

DİĞER YAZILARI


Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
PROF. DR. HÜSEYİN YILMAZ Arşivi
SON YAZILAR