“Aydın’ın kendi imar yönetmeliğine ihtiyacı var”

“Aydın’ın kendi imar yönetmeliğine ihtiyacı var”
ABONE OL
Bakanlık tarafından Otopark Yönetmeliği'nin yürürlük tarihinin 31 Mart’a ertelenmesini değerlendiren Mimarlar Odası Aydın Şube Başkanı Cemre Şahin Kazıcı, durumunda mevcut alanlarda olmasa da yeni yapılanan alanlarda olumlu etki yapacağını söyledi. 

TÜRKER KOCAKAHYA- Aydın’ın tüm diğer illerle aynı yönetmeliğe tabi olamayacak kadar kültürel, iklim, sosyal, coğrafi farklılıkları olduğunu belirten Başkan Kazıcı, Aydın’ın kendi imar yönetmeliğine ihtiyacı olduğunun altını çizerek bu konuda mimarlar olarak destek vermeye hazır olduklarını belirtti. 

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanan Otopark Yönetmeliği'nin yürürlük tarihi 31 Mart’a ertelendi. İnşaat sektörünü yakından ilgilendiren konu hakkında Mimarlar Odası Şubesi Başkanı Cemre Şahin Kazıcı değerlendirmede bulundu. Yönetmeliklerin sağlıklı, planlı, güvenli bir kentleşme ve  nitelikli mimari eserlerle yüksek standartlı, yaşam kalitesi yüksek kentsel yaşam alanları oluşturmak için çıkarıldığının altını çizen Kazıcı, “ Türkiye’de diğer gelişmiş ülkelere nazaran yaşadığımız büyük bir sıkıntı, yönetmeliklerde sürekli değişikliklerin olması” dedi. 

“ERTELEME YAŞANIYOR”
Yönetmeliğin sürekli ertelendiğinin altını çizen Kazıcı, yönetmeliği Aydın özelinde değerlendirerek, “Bu otopark yönetmeliği Aydın’ın yeni kentsel gelişimini ve yapı ölçeğini etkileyecek bir konu. Tüm müteahhitler, mühendisler, mimarlar yani bu sektördeki herkes bu yönetmelikten doğrudan etkileniyor.  Tasarım bile değişiyor” dedi. Ertelenme konusunda yaşanan sıkıntıları değerlendiren Kazıcı, “Örneğin 1 Haziran 2018’de yürürlüğe girecek deniyor. 1 Haziran’a göre herkes projelerini yetiştirmeye çalışıyor. İnşaattakiler bütçe ayarlıyor. Kamuda çalışan herkes buna göre hızlı hızlı proje kontrol ediyor. Bazen fazla mesai yapılıyor” dedi. 

“SÜRECİ OLUMSUZ ETKİLİYOR”
Sektördeki herkesin verilen tarihe göre çalıştığın ve ancak erteleme yaşandığını belirten Kazıcı, “Bunlar Aydın’ın yapılaşma ve kentleşe sürecini olumsuz etkiliyor. Kimse de buna net bir ses çıkarmıyor” dedi. Yönetmeliğin Aydın’a geldiği an şehirde yapılaşmanın duracağını belirten Kazıcı, “Özellikle kent merkezinde otopark yönetmeliğinin yeni gelecek maddeleriyle bile hiçbir şekilde inşaat yapılamaz” dedi. Kazıcı, gelişmiş ülkelerde yönetmeliklerin 60-70 yıl değişmediğinin belirtti. 

“HER DAİREYE 1 ARAÇ YERİ YAPILACAK”
Yönetmelik kapsamında her daireye bir araç yer ayırmak gerektiğini belirten Kazıcı, “Plan proje çizerken önceden 3 daireye bir araç gerekirdi. Onu da bir eğer parselde karşılayamazsak belediyeye belli bir ücret verilirdi. Belediye dışarıda tahsis ederdi. Şimdi gelen yönetmelik her daireye bir araç istiyor hem o parselin içinde karşılanması gerektiği ifade ediliyor. Bahçe varsa bahçe yada bodrum katlarda. Aydın’da özellikle Efeler kent merkezinde çok yoğun yapılaşma olduğu için bunu burada karşılayamazsın. Apartmanda 3 daire varsa 3 araç karşılayamaz” dedi. 

"MALİYET ARTACAK"
Otopark yönetmeliği 31 Mart’ta yürürlüğe girerse Aydın’da neler yaşanabileceğini de değerlendiren Kazıcı, “Öncelikle inşaat sektörü Aydın kent merkezinde durur. Kent planlarımız çok yetersiz. Kentsel dönüşüm alanlarında aynı şekilde. Bir kilitlenmeye gidecek. Mimar, mühendis yada belediyelerin bu alandaki çalışmaları durmuş olacak. Örneğin kentsel dönüşümden vatandaşın yaptıracağı apartmanda bu yönetmelik sonrası müteahhit artık orada gerekli karı elde edemiyor olacak. Çünkü otopark için bir sürü yer ayıracak. Mal sahibi bir arsası varsa bunu müteahhite verdiğinde inşaat daha yüksek maliyetlerle yapılacak. Mesela önceden 10 dairelik yerde 5 dairesini mal sahibine veriyorsa şimdi 3 verecek çünkü maliyeti artacak” diye konuştu. 

“AYDIN’A ÖZGÜ İMAR YÖNETMELİĞİ GEREKİYOR”
Türkiye’deki genel imar yönetmeliğinin Aydın’da da uygulandığını belirten ve Aydın’ın kendine özgü imar yönetmeliği olması gerektiğini vurgulayan Kazıcı, “İstanbul, Ankara, Bursa ve Gaziantep’in kendi imar yönetmelikleri var. Dolayısıyla bu otopark yönetmeliği değişse de bu şehirler etkilenmiyor. Bu yönetmeliklerle belediyeler tarafından, vatandaş, mimar, mühendis yada oranın kentleşmesi güvence altına alınıyor. Aydın’da bu yok. Biz bunu talep ettik. Çalışmalar olduğu söylendi. Aydın’ın diğer illerle aynı yönetmeliğe tabi olamayacak kadar kültürel, iklim, sosyal, coğrafi farklılıkları var” dedi. Kazıcı, Aydın’a özel yönetmeliğinin meslek odalarından ve üniversitelerden alınacak destekle 1 yıl sürmeden çıkabileceğini belirtti. 

“YENİ YAPILAŞAN ALANLARDA OLUMLU OLACAKTIR”
31 Mart’ta yürürlüğe girecek olan Otopark Yönetmeliği’nin Aydın’da otopark sorununu kısa vadede çözemeyeceğini belirten Kazıcı, “Çünkü mevcutta zaten bir yapılaşma var. Yeni yapılaşma alanlarında mevcut kent planları hazırlanmış yerlerde hiçbir şeyi çözmez. Yeni kent planı açılacak alanlarda otopark sorununu çözer. Bu yönetmelikte bir daireye bir araç yer verilmesi kötüdür diye bir yorum yapmıyoruz. Ama kent planlaması ve altyapı hazır değil. Yeni yapılaşmaya açılan alanlarda gayet olumlu katkısı olacaktır. Ama o sürece kadar inşaat sektörü ve vatandaşlar olumsuz etkilenecek” dedi. 

 

Kaynak:

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.