UZMAN DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

UZMAN DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

BAĞIŞIKLIK VE BESLENME

BAĞIŞIKLIK VE BESLENME

Kış kapıyı çalmışken grip vakaları artmaya başladı. Grip ve nezle gibi durumlarda çoğumuz takviyelere koşarız. C vitamini, sıcak bir çorba ya da ballı bir çay en sık kullandıklarımız arasında. Bütün bu yöntemler bir yana dursun bağışıklık sistemi karmaşık bir yapıdır ve beslenme dışında uyku ve egzersiz gibi faktörlerden de etkilenir. Peki, bağışıklık sistemimizi nasıl güçlendiririz, hadi gelin birlikte inceleyelim!

Vücuttaki karmaşık aşamalardan ve yollardan oluşan bir ağ olan bağışıklık sistemimiz, bizi zararlı mikroplara ve bazı hastalıklara karşı korur. Bakteriler, virüsler ve parazitler gibi yabancı istilacıları tanır ve anında harekete geçer.

Hangi faktörler bağışıklık sistemimizi baskılayabilir?

İleri yaş: Yaşlandıkça iç organlarımız daha az verimli hale gelebilir; timüs veya kemik iliği gibi bağışıklıkla ilgili organlar, enfeksiyonlarla savaşmak için gerekenden daha az bağışıklık hücresi üretir.

Çevresel toksinler (duman ve hava kirliliğine katkıda bulunan diğer durumlar): Bu maddeler, bağışıklık hücrelerinin normal aktivitesini bozabilir veya baskılayabilir.

Aşırı kilo: Obezite, düşük dereceli kronik inflamasyon ile ilişkilidir. Yağ dokusu, enflamatuvar süreçleri destekleyebilen adipositokinler üretir.

Kötü beslenme: Yetersiz beslenme veya bir veya daha fazla besin maddesinden yoksun bir diyet, bağışıklık hücrelerinin ve antikorların üretimini ve aktivitesini bozabilir.

Kronik hastalıklar: Otoimmün ve immün yetmezlik bozuklukları, bağışıklık hücrelerine saldırır ve potansiyel olarak bu hücreleri devre dışı bırakır.

Kronik zihinsel stres: Stres, iltihaplanmayı ve beyaz kan hücrelerinin hareketini baskılayan kortizol gibi hormonları serbest bırakır.

Uyku ve dinlenme eksikliği: Uyku, enfeksiyonla savaşan bir tür sitokinin salındığı vücut için bir yenilenme ve onarım zamanıdır; çok az uyku, bu sitokinlerin ve diğer bağışıklık hücrelerinin miktarını düşürür.

Bağışıklık güçlendirici diyet var mı?

Bağışıklık hücreleri de dahil olmak üzere tüm hücrelerin sağlığı için yeterli besinleri tüketmek gerekir. Vücudun bağışıklık yanıtının her aşaması yeterli besin öğelerinin alınması ile tamamlanır. Bağışıklık hücrelerinin büyümesi ve işlevi için kritik olan besin örnekleri arasında C vitamini, D vitamini, çinko, selenyum, demir ve protein bulunur.

Çoğunluğu işlenmiş gıdalardan oluşan çeşitliliği sınırlı ve besin değeri düşük diyetler, bağışıklık sistemini olumsuz etkileyebilir.

Sağlıklı Bir Bağışıklık Sistemini Desteklemeye Yardımcı Olacak 7 Adım

1- Bütün meyveler, sebzeler, yağsız proteinler, kepekli tahıllar ve bol su ile dengeli bir diyet yapın. Akdeniz Diyeti, bu açıdan mükemmel bir diyet türüdür.
2-Sigara içmeyin
3-Ölçülü alkol tüketin.
4-Orta derecede düzenli egzersiz yapın.
5-Her gece 7-9 saat uyumayı hedefleyin. Her gün aynı saatlerde uyanıp yatarak bir uyku programı oluşturmaya çalışın.
6-Stresi yönetmeyi hedefleyin. Egzersiz, meditasyon, belirli bir hobi veya güvenilir bir arkadaşla konuşmak gibi sizin ve yaşam tarzınız için en uygun olan bazı sağlıklı stratejiler bulmaya çalışın.
7-Gün boyunca ellerinizi yıkayın: Dışarıdan gelince, yemek hazırlayıp yemeden önce ve sonra, tuvaleti kullandıktan sonra, öksürdükten veya burnunuzu temizledikten sonra mutlaka ellerinizi yıkayın.
Sağlıkla kalın...

DİĞER YAZILARI

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
UZMAN DİYETİSYEN RANA ALKANALKA Arşivi
SON YAZILAR