DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

HİPERTANSİYONDA BESLENME

A+A-

17 Mayıs Dünya Hipertansiyon günü kutlu olsun. Türk Kardiyoloji Derneğine göre ülkemizde her 3 kişiden 1’i hipertansiyon ve yaklaşık %45 i bu durumun farkında değil. Peki, hipertansiyon nedir, beslenmesi nasıl olur bugün bunlara değinelim. 
Hipertansiyon nedir?
Hipertansiyon veya yüksek tansiyon, arter (atar damar) duvarlarınıza karşı kan basıncını ifade eder. Yüksek tansiyon zamanla kalp hastalığına, böbrek hastalığına, felce ve diğer sorunlara yol açan kan damarı hasarına neden olabilir. 
Hipertansiyonu önlemek için neler yapmalıyız?
Bir sağlıklı yaşam tarzı yüksek kan basıncına karşı ilk savunma kalkanıdır. Yaşam tarzımızı nasıl değiştirmeliyiz?
Sağlıklı Beslenin
Yüksek tansiyonu düşürmeye yardımcı olmak, kontrol altındaki hipertansiyonu yönetmek ve komplikasyon riskini azaltmak için sağlıklı beslenme hayati önem taşır.
Sebze ağırlıklı bir diyet yapmak, lifi artırmanın ve süt ürünleri ve etten aldığınız sodyum ve sağlıksız doymuş ve trans yağ miktarını azaltmanın kolay bir yoludur. Beslenmenizde meyve, yeşil yapraklı sebze ve tam tahılların sayısını artırın. Kırmızı et yerine balık ve kümes hayvanları gibi daha sağlıklı yağsız proteinleri tercih edin.
Potasyum, böbreklerinizin idrarınız yoluyla daha fazla sodyumdan kurtulmasına yardımcı olur. Bu da kan basıncınızı düşürür. Potasyum bakımından yüksek olan yeşil yapraklara marul, roka, lahana ıspanak örnek verilebilir.
Fiziksel Aktivitenizi Artırın
Sağlıklı bir kiloya ulaşmak, fiziksel olarak daha aktif olmayı da içermelidir. Egzersiz, kilo vermenize yardımcı olmanın yanı sıra stresi azaltmaya, kan basıncını doğal olarak düşürmeye ve kardiyovasküler sisteminizi güçlendirmeye yardımcı olur.
Gün içinde en az 30 dakika fiziksel aktivitede bulunmak sağlıklı olacaktır. Pandemi nedeniyle fazla dışarı çıkamasanız da ev içinde egzersiz yaparak süreci daha sağlıklı yönetebilirsiniz.
Sağlıklı Kilo Aralığınızda Olun
Aşırı kiloluysanız veya obezseniz, sağlıklı beslenme ve artan fiziksel aktivite yoluyla kilo vermek kan basıncınızı düşürmenize yardımcı olabilir.
Kilo ve tansiyon birbiriyle bağlantılıdır. Fazla kilolarınızdan kurtulmak kan basıncınızı da düşürecektir. Tartıda görünen rakamlardan ziyade vücudunuzdaki özellikle de bel bölgenizdeki yağlanma daha önemlidir.  Bel ve karın bölgenizdeki yağlanma hem organlarınız açısından hem de tansiyonunuz açısından ciddi problemler yaratabilir.

Sigaradan Uzaklaşın
Tütün dumanındaki kimyasallar vücut dokularına zarar verir ve kan damar duvarlarını sertleştirir. İçtiğiniz her sigara, bitirdikten sonra birkaç dakika kan basıncını geçici olarak yükseltir. Sigara içiyorsanız, tansiyonunuz uzun süre yüksek kalabilir.
Sigara içen ve yüksek tansiyonu olan kişilerin kalp krizi ve felç gelişme riski daha yüksektir. Sigara içmeseniz bile sigara içilen ortamda durmak sizi yüksek tansiyon ve kalp hastalığı riskiyle karşı karşıya bırakabilir.
Stresi Yönetin
Egzersiz, stresi yönetmenin harika bir yoludur. Egzersiz dışında meditasyon yapmak, derin nefes almak, masaj ve yoga gibi aktivitelerde stres yönetmek için idealdir. Yeterli uyku almak da stres seviyelerini azaltmaya yardımcı olur.
Tuz Tüketiminizi Azaltın
Günlük tuz alımımız 5 gram ile sınırlı kalmalıdır fakat Türkiye’de günlük tüketim 18 grama kadar çıkabilmektedir. Sofranıza tuzluğu koymamak tuz alımınızı azaltmanın yollarından biridir.
Evde Kan Basıncı Takibi Yapın 
Tansiyona dayalı sorunları önlemenin en iyi yolu, hipertansiyonu erken yakalamaktır.  Kan basıncı ölçümlerinizin bir kaydını tutun ve bunu düzenli doktor randevularınıza götürün. Bu, doktorunuzun durum ilerlemeden önce olası sorunları görmesine yardımcı olabilir. 

17 Mayıs Dünya Hipertansiyon Günü kutlu olsun. Sağlıkla kalın...
 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.