Kafatası kültü geleneği sürüyor

Kafatası kültü geleneği sürüyor

Ege ve Anadolu’da kırsal bölgelerde yaşayan vatandaşların asırlık geleneği kafatası kültü yaşatılıyor. 

A+A-

TUĞBA AYDIN- Ege'de evlerine ya da tarlalarına inek ya da at kafatası asma inancı sürüyor. Ekosistemi Koruma ve Doğa Sevenler Derneği, Ege’de hala bu geleneği sürdüren yerlerin izlerini sürdü. Başkan Bahattin Sürücü Aydın’a sınırı olan İzmir’in Ödemiş ilçesinde bulunan eski Lübbey Mahallesi'nde, 'Kafatası neden asılır' sorusuna yanıt aradı. 


Kafatası asan vatandaşlar da uygulamanın var olan büyünün bozulduğu ve nazardan korunduğu inancını taşıdığını söyledi. 

'KAFATASI HAYATIN KORUYUCUSU'
Kafatası Külteyle ilgili Kutlu Altay Kocaova’nın “Tengriciliğin Yaşayan Bir Yansıması” isimli makalesinden edinilen bilgilere göre; “Kafatası Kültü; Hayatın kaynağı olan beynin, kafatasında yer alması, dolayısıyla kafatasının hayatın koruyucusu gibi bir görevinin olması ilkel insanın zihninde, olağanüstü bir duruma yükselmiştir. Bu durum, kafataslarının, ruhların merkezi olarak algılanmasına yol açmıştır. İlk zamanlar insan kafatası ile başlayan kült, zamanla hayvanların evcilleştirilmesi ya da kullanılmaya başlanması ile köpek, sığır, koyun ve son olarak at kafatası ile devam etmiş ve günümüze kadar gelmiştir. Bu kültün dünyanın çeşitli toplumlarında olduğu bilinmektedir. Çanak çömlek öncesi Neolitik dönemde Anadolu’da Çayönü, Çatalhöyük, Köşk Höyük ve Harran kültürlerinde; Ürdün’de Erîha ve Ayn Gazal kültürlerinde, kafatası kültüne rastlanmıştır” ifadeleri kullanıldı. 

'ANADOLU'DA GELENEK SÜRÜYOR'
EKODOST Derneği Başkanı Bahattin Sürücü dünyada birçok uygarlığın benimsemiş olduğu kafatası kültüne karşı, Türklerin uygulamaya nasıl yaklaştığına değindi. Başkan Sürücü; “Şunu rahatlıkla söyleyebiliriz ki, günümüzde çok azalsa da kafatası kültü, Türklerin arasında hâlâ yaşayan bir külttür. Türklerde insan kafatasının yanında hayvan, özellikle at ve sığır kafataslarının da önemli olduğu görülmektedir. Ayrıca Çuvaş Türklerinde, Tanrı, çiftçiye bol ürün verdi ise şükür amaçlı olarak tarlada, korkuluk üzerine at kafatası asılır. Yine Çuvaşlarda bu sefer, büyü ve kötü ruhlardan korunmak amacıyla tarlaya, bahçeye ya da kapıya at kafatası asılır. Kazak, Kırgız ve Başkurtların, kötü ruhlara ve büyüye karşı tılsım olarak at kafatası kullandıkları bilinmektedir. Başkurtlar, ayrıca arı kovanlarının etrafına da, arı sokmasına karşı at kafatası yerleştirmiş, kazıklar dikmişlerdir. Kuzey Kafkasya bölgesi Türkleri de, tarım ürünlerini korumak için tarlalarına at kafatası yerleştirilmiş kazıklar dikmektedirler. Anadolu’da da birçok yerde aynı gelenek sürmektedir” diye konuştu. 

 

Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.