DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

KANSERDEN KORUNMA YOLLARI

A+A-

Son dönemlerde hepimiz yeni nesil korona virüs ile mücadele ediyoruz. Covid-19’dan önce çoğumuzun yakalanmaktan en çok korktuğu hastalık olan kanserden bahsedeceğim. Hem lisans hem yüksek lisans dönemlerimde ilgimi çeken bu hastalık hakkında birkaç şey biliyoruz. Kanserin önlenmesi adına çalışmalar hala devam etmektedir. Bununla birlikte, kanser geliştirme riski yaptığınız yaşam tarzı seçimlerinden etkilenmektedir. Bu nedenle, kanseri önlemek için basit yaşam tarzı değişikliklerinin bir fark yaratabileceğini unutmayın   Peki, hazır kanserle savaşma haftası gelmişken kanserden nasıl korunuruz gelin bu konuyu beraber inceleyelim. 
Sağlıklı Beslenin.
Yemek seçerken ya da marketten satın alırken sağlıklı seçimler sizi kanserden koruyabilir.  Sağlıklı beslenmeye bol lifli besinler tüketerek başlayabilirsiniz. Bunun için meyve, sebze ve kepekli tahıllardan yardım alabilirsiniz. 
İşlenmiş et tüketimini azaltın. Dünya Sağlık Örgütü’nün raporuna göre yüksek miktarda işlenmiş et yemek belli kanser türlerini artırabilir.
Alkol kullanımına dikkat! Fazla alkol tüketimi göğüs, kolon, akciğer, böbrek ve karaciğer kanseri de dahil olmak üzere çeşitli kanser türlerinin riskini artırmaktadır.
Ne çok zayıf ne çok şişman! 
Sağlıklı kilo aralığınızı koruyun.  Rafine şekerler ve hayvansal yağlardan uzak durun. Vücut yağ oranınızı sağlıklı aralıkta tutmaya özen gösterin. Aşırı zayıf olmak bağışıklığınızı azaltırken daha fazla yağa sahip olmakta hastalıklara yakalanmanızı artıracaktır. Bu aşırı zayıf ve şişman olma durumu hem kanser hem de Covid-19 için risk faktörü olduğunu unutmayın. 
Zeytinyağlı, bol sebzeli ve kuruyemişli bir beslenme tarzı olan Akdeniz diyetini yapan kadınlarda meme kanseri riskinin daha düşük olduğu bulunmuş. Şanslıyız ki Aydın halkı olarak bizde bu beslenme tipine oldukça yakınız. 
Sigara kullanmayın. 
Sigara, akciğer, ağız, boğaz, gırtlak, pankreas, mesane, serviks ve böbrek kanseri de dahil olmak üzere çeşitli kanser türleri ile ilişkilidir. Sigara bulunan ortamdan kaçınmak ya da sigara kullanmayı bırakmak kanseri önlemenin önemli bir parçasıdır. Diğer başlıklarda olduğu gibi bu durumda hem kanser hem de Covid-19 ile mücadelede önemli bir adımdır.

Fiziksel hareketinizi artırın.  
Fiziksel aktivite kilonuzu kontrol etmenize yardımcı olmanın yanı sıra meme kanseri ve kolon kanseri riskini azaltabilir. Sağlık yararları için günde en az 10 bin adım atmaya özen gösterin.  
Güneşlenmenize dikkat edin.  
Cilt kanseri, en yaygın ve en önlenebilir kanser türlerinden biridir. Öğlen güneşinden kaçının. Güneş ışınlarının en güçlü olduğu saat 10.00 ile 16.00 arasında güneşten uzak durun.  Dışarıda olduğunuzda mümkün olduğunca gölgede kalın. 


Rutin kontrollerinizi yapın. 
Cilt, kolon, serviks ve meme kanseri gibi çeşitli kanser türleri için düzenli olarak kendi kendine muayeneler, kanseri erken teşhis etme şansınızı artırabilir. Erken teşhisin tedavinin başarı oranını artıracağını unutmayın. 

1-7 Nisan Kanserle Savaş Haftası kutlu olsun. 


 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.