DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

MİGREN VE BESLENME

A+A-

Çoğumuzu etkileyen hastalıklardan biri olan migren, üç güne kadar sürebilen, tekrarlayan, zonklayıcı baş ağrıları ile karakterize yaygın bir hastalıktır. Migrenleri normal baş ağrılarından ayıran birkaç semptom vardır. Tipik olarak başın sadece bir tarafında olur ve diğer işaretler eşlik eder. Bunlar mide bulantısı ve ışığa, seslere ve kokulara karşı aşırı duyarlılıktır. Bazı insanlar migrene yakalanmadan önce aura olarak bilinen görme bozuklukları yaşarlar.
Araştırmalar kadınlarda erkeklerden daha sık olduğunu göstermiştir. Migrenin altında yatan neden bilinmemektedir, ancak hormonlar, stres ve diyet faktörleri bir rol oynayabildiği düşünülmektedir.
Migrende tetikleyiciler genellikle kişiseldir. Peki, sıklıkla hangi besinler tetikliyor, birlikte inceleyelim.

1 – Kafein
Kahve, dünyanın en popüler içeceklerinden biridir. Çay, soda ve enerji içeceklerde de bulunan uyarıcı olan kafein içerir. 
Düzenli olarak kahve içiyorsanız, günlük içtiğiniz miktarı azaltmak yoksunluk belirtilerine neden olabilir. Bunlar baş ağrısı, mide bulantısı, düşük ruh halidir. Kafein yoksunluğu baş ağrıları genellikle zonklayıcı olarak tanımlanır ve mide bulantısı ile ilişkilidir yani migreninkine benzer semptomlardır.
Araştırmalara göre sürekli kahve tüketen kahve tüketicilerinin tahminen %47'si 12-24 saat kahve içmeyi bıraktıktan sonra baş ağrısı yaşıyor. 
Kafein yoksunluğu nedeniyle baş ağrısı çekiyorsanız, kahve alışkanlığı sürdürmeye çalışmalı veya birkaç hafta içinde kafein alımınızı kademeli olarak azaltmalısınız.
Süreç kişisel olduğundan bazıları için kafein alımını sınırlamak veya yüksek kafeinli içecekleri tamamen bırakmak en iyi seçenek olabilir.
2-Alkollü İçecekler
Çoğu insan, aşırı miktarda alkol içtikten sonra akşamdan kalma baş ağrılarına aşinadır. Bazı kişilerde alkollü içecekler tüketildikten sonraki üç saat içinde migreni tetikleyebilir.
Aslında migreni olanların kabaca %29-36'sı alkolün migren atağını tetikleyebileceğine inanıyor.

3-Monosodyum glutamat (MSG)
Bu yaygın lezzet arttırıcı, baş ağrısı tetikleyicisi olarak gösterilmiştir. Monosodyum glutamat genellikle hazır çorba ve çiğköftelerde bulunur. 

4-Aspartam
Birkaç çalışma, yapay tatlandırıcı aspartamı artan migren baş ağrısı sıklığı ile ilişkilendirmiştir. 

5- Sukraloz 
Birkaç vaka raporu, yapay tatlandırıcı sukralozun bazı gruplarda migrene neden olabileceğini düşündürmektedir. Bu noktada etiket okuma alışkanlığı önemlidir.

6-Turunçgiller 
 Bir çalışmada, migreni olanların yaklaşık %11'i turunçgillerin migren tetikleyicisi olduğunu bildirmiştir. 

7.Gluten 
Buğday, arpa ve çavdar glüten içerir. Gluten intoleransı olan insanlarda bu tahıllar, hem de ürünleri de migren tetikleyebilir.

8-Oruç tutmak veya öğün atlama 
Oruç tutmak ve öğün atlamanın faydaları olabilirken, bazılarında yan etki olarak migren görülebilir. Migreni olanların %39-66'sı semptomlarını oruç tutmakla ilişkilendirir. Ara öğünler bu noktada faydalı olabilir.

Migrende tetikleyiciler tamamen kişiseldir. Bu süreci rahat geçirmek için migreninizi tetikleyen besinleri tespit etmeniz önemlidir. 
Sağlıkla kalın.

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.