DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

ÜZÜMÜN 5 FAYDASI  

A+A-

Geçen hafta incirden bahsetmişken bu haftada yine çok faydalı olan üzümden bahsetmek istiyorum. Üzüm binlerce yıldır yetiştirilen ve şarap yapımında kullanımları nedeniyle birçok eski uygarlık tarafından saygı gören bir meyvedir. Yeşil, kırmızı, siyah, sarı ve pembe olmak üzere birçok üzüm çeşidi vardır.
1-C ve K vitamini açısından zengindir.
Bir fincan (151 gram) üzüm, kan pıhtılaşması ve sağlıklı kemikler için hayati önem taşıyan yağda çözünen bir vitamin olan K vitamini için günlük ihtiyacınızın dörtte birinden fazlasını sağlar. Ayrıca, bağ dokusu sağlığı için gerekli olan temel bir besin ve güçlü bir antioksidan olan iyi bir C vitamini kaynağıdırlar. Soğuklar kapıdayken C vitamini alımını kontrol etmek oldukça faydalı olacaktır. 
2- Antioksidan Bakımından Zengindir.
Antioksidanlar, oksidatif strese neden olan zararlı moleküller olan serbest radikallerin hücrelerinize verdiği hasarı onarmaya yardımcı olurlar. Oksidatif stres, diyabet, kanser ve kalp hastalığı gibi çeşitli kronik hastalıklarla ilişkilendirilmiştir.
En yüksek antioksidan konsantrasyonu üzümün kabuğu ve çekirdeğinde bulunur.
Kırmızı üzüm, onlara rengini veren antosiyaninler nedeniyle daha fazla sayıda antioksidan içerir. Üzümdeki antioksidanlar fermantasyondan sonra bile kalır, bu nedenle kırmızı şarap da bu bileşikler yüksektir.  
Üzümdeki antioksidanlardan biri de polifenol olarak sınıflandırılan resveratrol’dür. Resveratrolün kalp hastalığına karşı koruduğunu, kan şekerini düşürdüğünü ve kanser gelişimine karşı koruduğunu gösteren faydaları üzerine çok sayıda çalışma yapılmıştır. Üzüm ayrıca güçlü antioksidanlar olan beta-karoten, kersetin, lutein, likopen ve ellagik asit içerir.
3- Resveratrol İçerir.
Bu meyvede bulunan bileşiklerden biri olan resveratrol, kanser önleme ve tedavisi açısından çokça araştırılmıştır. Enflamasyonu azaltarak, bir antioksidan görevi görerek ve kanser hücrelerinin vücutta büyümesini ve yayılmasını engelleyerek kansere karşı koruma sağladığı gösterilmiştir.
Araştırmalar ayrıca üzüm özlerinin hem laboratuvar hem de fare modellerinde meme kanseri hücrelerinin büyümesini ve yayılmasını engellediğini bulmuştur. Üzüm ve insanlarda kanser üzerine yapılan çalışmalar sınırlı olmakla birlikte, üzüm gibi antioksidan bakımından zengin gıdalarda yüksek bir diyet, daha düşük kanser riski ile ilişkilendirilmiştir.
Resveratrol ayrıca yaşlanma ve uzun ömür ile ilişkili diğer birkaç geni de etkiler. Bu özelliği ile hayvan çalışmalarında yaşam süresini artırdığı gözlemlenmiştir.
4- Tansiyon Kontrolü Sağlar
Bir fincan (151 gram) üzüm, günlük ihtiyacınızın %6'sı olan 288 mg potasyum içerir. Potasyum, sağlıklı kan basıncı seviyelerini korumak için gereklidir. Düşük potasyum alımı, yüksek tansiyon, kalp hastalığı ve felç riskinin artmasıyla ilişkilendirilmiştir. 

5 – Göz Sağlığını Destekler 
Bir çalışmada, üzüm ile takviye edilmiş bir diyetle beslenen fareler, meyve ile beslenmeyen farelere kıyasla daha iyi retina fonksiyonuna sahip olduğu gözlemlenmiştir.
Bir inceleme çalışmasına göre, üzüm resveratrol içeriği nedeniyle ayrıca glokom, katarakt ve diyabetik göz hastalığına karşı korunmaya yardımcı olabileceği bulunmuştur.
Ek olarak, üzüm lutein ve zeaksantin antioksidanlarını içerir. Birkaç çalışma, bu bileşiklerin gözleri mavi ışıktan kaynaklanan hasarlardan korumaya yardımcı olduğunu göstermiştir.
Üzüm beslenmenize kolayca ekleyebileceğiniz sağlıklı bir meyvedir. Üzümü direk tüketerek ya da dondurup yiyerek ara öğünlerinizi çeşitlendirebilirsiniz. 

Sağlıkla kalın.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.