DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

VÜCUT TİPİN NELER ANLATIYOR? ELMA MISIN? ARMUT MU?

A+A-

Bayram sonrası yeni bir haftaya merhaba! Bugün danışanlarımdan sık sık duyduğum bir konuya değineceğim; vücut tipleri. Bildiğiniz üzere temelde iki vücut tipi var. Bunlar elma vücut tipi ve armut vücut tipidir. Geniş bel çevresine sahip ve karın bölgesinden kilo almaya meyilli kişiler elma vücut tipine sahiptir.  Daha dar bel çevresine sahip olan kalça ve basenden kilo almaya meyilli olan kişiler de armut vücut tipine sahiptir. Armut tip östrojeninde etkisi ile genellikle kadınlarda görülür. Elma tipi her iki cinsiyette görülse de çoğunlukla erkeklerde daha yaygındır. 
Kilonun fazla olması her koşulda sağlığı tehdit eden bir durumdur. Ancak araştırmalar fazla kilonun varlığı kadar kilonun bulunduğu bölgenin de sağlık açısından önemli olduğu göstermektedir.  Karın bölgesinde bulunan yağlar hem subkutan hem de visseral yağdan oluşur, vücudun daha derinlerine iner ve bazen iç organları etkiler. Viseral yağın kan lipid düzeyi ve insülin direnci üzerinde olumsuz bir etkisi vardır.  
Elma tipi yani genellikle göbek bölgesinden kilo alan kişilerde metabolik sendrom daha sık görülmektedir. Metabolik sendrom, kişinin yüksek tansiyon, obezite, yüksek kan şekeri veya kandaki yağ profilinin bozukluğundan birkaçına sahip olmasıyla oluşan tablodur.
Genel olarak fazla kilolu olmasanız bile göbek bölgesinde yağlanmanızın olması kardiyovasküler hastalık, yüksek tansiyon, diyabet, uyku apnesi, kolorektal kanser ve hatta bunama riskinizi artırabilir.
Peki, bunu nasıl test edebiliriz?
Bel / kalça oranınızı kontrol etmek için mezurayı kullanabilirsiniz. Önce belinizi ölçün daha sonra kalçanızı ölçün. Belinizin ölçüsünü kalçanızın ölçüsüne bölün. Kadınlarda bu ölçü 0.8 ‘in altında erkeklerde de bu ölçünün 1’den küçük olması gerekir. Kadınlarda 0.8’i, erkeklerde 1’i geçiyorsa kilo kontrolü için diyetisyene başvurmanızda fayda var. 
Beslenmede bu kurallara dikkat!
Basit karbonhidratları azaltın. Yerine lifli kompleks karbonhidratları beslenmenize ekleyin.
Gün içinde aktif olmaya gayret gösterin. 
Asitli içeceklerden olabildiğince uzak durun. 
Uyku düzeninize dikkat edin. 
Su tüketiminizi artırın. 


 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.