DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

DİYETİSYEN RANA ALKANALKA

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

YILBAŞI KARANTİNASINI SAĞLIKLI BİR HALE GETİRİN

A+A-

Hepimizin de bildiği üzere 2020 yılında başlayan COVID-19 nedeniyle dünya genelinde pandemi ilan edildi. Yeni düzenlemeyle de 31 Aralık Perşembe gününden itibaren 4 günlük bir karantina süreci bizi bekliyor. Kutlamalarında iptal edilmesiyle salgının önlenmesi adına evde kalmamız büyük önem taşıyor. Uzun saatler evde durmak pek tabii çoğumuzun fiziksel hareketini, yeme ve uyku düzeni gibi çoğu şeyini etkiledi.  Peki, bu 4 günlük süreci nasıl sağlıklı bir hale getiririz, gelin hep beraber inceleyelim.
UYKU SAATİNİZİ DÜZENLEYİN
Karantinalarla beraber evde geçirdiğimiz süre arttı. Hal böyle olunca uyku düzenimizde bozuldu. Çoğu danışanımdan duyduğum gibi geç saatlerde uyuyup geç uyanmaya başladık. Sirkadiyen ritmimiz bir hayli bozuldu. Günün bütün akışını etkileyen uyku saatlerimizi düzenlemeliyiz. Sizlere önerim pandeminin uyku kalitenizi etkilemesine izin vermemeniz yönünde.  Günde 7-8 saat uyku optimal sağlığımız için yeterli olacaktır. Sirkadiyen döngünüzün bozulmaması adına 23.00 ile 06.00 arası uyuyor olmanız oldukça önemlidir.
SAĞLIKLI BİR KAHVALTI YAPIN
Kahvaltının mutlulukla bir ilgisi olmalı der Cemal Süreyya. Güne güzel ve enerjik başlamak sağlıklı bir kahvaltıdan geçer. Çoğu zaman ihmal ettiğimiz sağlıklı kahvaltıları yapabilmek için artık bir fırsatımız var. Günün temposunda aceleyle yaptığımız poğaçalı, börekli kahvaltıları bir yana bırakın. Bol mevsim sebzeli, haşlanmış yumurtalı, peynirli, zeytinli bir kahvaltı hazırlayın. Beyaz ekmek yerine tam tahıl, kepekli ve çavdarlı ekmekleri tercih edebilirsiniz. Sıcak bir çayı da ekleyince güne hazırsınız. 
EGZERSİZ YAPMAYI İHMAL ETMEYİN 
Uzun saatler evde kalmanın bir diğer dezavantajı da hareket kısıtlılığımızın artmasıdır. Karantina sürecinde kalp sağlığı, solunum kapasitesinde artış, metabolizmanın hızlanması, unutkanlık ( demans) gelişim riskini azaltma, beyin damar sağlığı, ruh sağlığı gibi birçok fayda sağlayan fiziksel aktivite ihmal edilmemelidir. Danışanlarıma da önerdiğim gibi evde ekipmansız yapılacak bir çok egzersizi yapabilirsiniz. 
SAĞLIKLI ARA ÖĞÜNLER YAPMAYI DENEYİN
Ara öğünler, açlığı bastırmak ve geciktirmek için oldukça önemlidir. Özellikle akşamları bir şeyler izlerken tüketilen cips kola gibi atıştırmalıklar yerine evde sağlıklı seçenekler üretmek mümkün. Asitli içecekler yerine bitki çaylarını, maden suyunu ve kefir ayran gibi içecekleri tercih edebilirsiniz. Meyveleri fırınlayarak sağlıklı cipslerinizi oluşturabilirsiniz. Kuru meyve, kuru yemişler meyve dilimlerini eklemek de oldukça sağlıklı bir alternatif olacaktır. 
SUYU İHMAL ETMEYİN
Yaz sıcağında terlemenin de etkisiyle ihmal etmediğimiz su tüketimi, kışın gelmesiyle oldukça azaldı. Su sindirim sistemi sağlığı, cilt güzelliği, vücut ısısı dengesi ve kan dolaşımı desteği gibi birçok fayda sağlar. Unutmamak adına masanızda her zaman 1 bardak su bulundurabilir, hatırlatıcı notlar yazıp görebileceğiniz yerlere yapıştırabilirsiniz.

HOBİLERİNİZE ZAMAN AYIRIN 
Fiziksel sağlığımızın yanında ruh sağlığımızda oldukça önemlidir. Stresli bir dönemden geçtiğimiz için kendinize zaman ayırmanız ve ruh sağlığınızı olumlu etkileyen aktiviteler yapmanız sizi daha iyi hissettirecektir. Resim çizmek, boyama yapmak, bulmaca çözmek ve yap-boz yapmak gibi aktiviteler sizi rahatlatacak ve sıkıntı stresin neden olduğu aşırı yemenin önüne geçmenize yardımcı olacaktır. 

YENİ YILINIZI PLANLAYIN 
Çoğumuz için zorlu bir yıl olan 2020’yi geride bırakıyoruz. Önümüzde uzun bir yeni yılımız var. Yeni yılı planlayabilirsiniz. Yapmanız gerekenleri, beklentilerinizi ve hedeflerinizi yazmanız sizi daha da motive edecektir. Yeni yılın hepimize sağlık getirmesi dileğiyle. Mutlu yıllar!

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.