Uzman Diyetisyen Ece Boztepe

Uzman Diyetisyen Ece Boztepe

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Dondurma Mevsimi

A+A-

Her yaş grubunun en sevilen tatlısı dondurma… Hava sıcaklıklarının artmasıyla tatlı alternatifi olarak dondurma sofralarda yerini almaya başladı. Besleyici ve hafif olması sebebi ile de özellikle zayıflama diyeti yapanların vazgeçilmezi.
          Dondurmanın dünya üzerinde yaklaşık 400 yıllık bir tarihinin olduğu bilinmektedir. Ticari amaçla ilk kez dondurma endüstri kolunun kurucusu sayılan Jacop Fussell tarafından, 1851’de Baltimor’da üretilmeye başlanmıştır. Ülkemizde ise ilk dondurma üretimi 1900’ün başlarında İstanbul ve Kahramanmaraş’ta gerçekleştirilmiştir.
          Türk Gıda Kodeksi Dondurma Tebliği’ne göre; dondurma, süt ve/veya süt ürünlerini, içme suyu, şeker ve izin verilen katkı maddelerini bulunduran, içerisinde tat ve çeşidine göre istenildiğinde salep, yumurta ve/veya yumurta ürünleri, aroma vericiler ve aroma verme özelliği taşıyan gıda bileşenlerini ve çeşni maddeleri gibi bileşenleri içeren bir besindir.
          Dondurma besin değeri bakımından zengindir. Protein ve karbonhidratın yanı sıra A, B, C, D, E vitaminleri ile kalsiyum, fosfor, magnezyum, sodyum, potasyum, demir ve çinko gibi mineraller bulunur. Kalori değeri şerbetli ve unlu tatlılara göre oldukça düşüktür. 100 gram sütlü dondurma yaklaşık 190 kalori içerir. Normal bir külah ise yaklaşık 20 kaloridir. Dondurma üzerine eklenen karamel veya çikolata sos, krema, fındık ya da fıstık parçacıkları dondurmanın kalorisini 75-100 kalori daha artırmaktadır. 100 gram sütlü dondurmada ortalama 148 mg kalsiyum, 115 mg fosfor, 63 mg sodyum, 181 mg potasyum, 0,1 mg demir, 440 IU A vitamini, 0.21 mg E vitamini, 0.21 mg B2 vitamini ve 0.1 mg niasin vardır.
          Güvenilir dondurma satın almak oldukça önemlidir. Süt, mikroorganizmaların üremesi için çok iyi bir ortamdır. Kolay bozulduğu için, dondurmaların mutlaka pastörize sütten yapılmış olması gerekmektedir. Hijyenik koşullarda üretilmemiş veya saklanmamış dondurmalarda Salmonella riski doğabilmektedir.
            Dondurma her ne kadar besleyici ve hafif bir tatlı alternatifi olsa da şeker içeriğinden dolayı tüketimi sınırlı olmalıdır. Eğer yeterli ve dengeli besleniyor, günlük aktivitenizi yapıyorsanız tüketim miktarı artırılabilir. 3 top sade dondurma için günlük beslenmenizden 1 dilim ekmek, 1 porsiyon meyve ve 1 porsiyon süt grubunu çıkarmanız yeterli olacaktır.

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.