Ekonomimizde önünü bir türlü alamadığımız dalgalanma her birimize farklı şeyler öğretti. İlkokul çağındaki çocuklar da para politikalarımızı yakından takip ediyor, emekli teyzelerimiz de.
Ekonomiyi takip etmenin dışında bu ekonomik koşullarda yaşamak için her birey kendisine özgü yöntemler geliştirir oldu. Uzun süredir mücadele ettiğimiz yüksek enflasyon, para birimimizi o kadar kırılgan hale getirdi ki yılsonunda görüşmeleri başlayan asgari ücretin adı bile her kaleme zam gelmesine yetiyor.
Vatandaş, enflasyonla kendi mücadelesini kendisi veriyor. Havalar tüm yurtta aniden soğudu, kombiler, sobalar yanmaya başladı. Bu ortamda kış mevsimini geçirmenin yolunu arayan vatandaş kısabildiği kadar çok kalemde kendisini kısmaya çalışıyor.
Kış mevsiminin yine zorunlu ihtiyaçları arasında yer alan kışlık kıyafetler, kazaklar hırkalar artık eskisi kadar satın alınmıyor. Bunun yerine yün ip, örgü malzemeleri ciddi oranda artışla satılıyor. Eskiden olduğu gibi kadınlar kendi kıyafetlerini kendileri yapmaya başladı.
Şu anda ortalama kalitedeki ortalama markalarda en uygun fiyatlı kazak 300 TL’den başlıyor. İnce triko demiyorum, kışın rahatça giyilecek bir kazak en ucuz olan yerde 300 TL. Aynı şekilde farklı internet sitelerinde de kalitesini ya da markasını üreticisinden başka kimsenin bilmediği kazaklar 300 TL’den başlıyor. Bilinen ve sevilen markaların modellerini yazmıyorum bile!
Bir adet kazağı almak için devasa rakamlar ödemek istemeyenler, kendi kazaklarını kendisi örüyor. Bir adet ip, yine en uygun yerde 20 TL’den başlıyor. 20 TL’ye satılan ipin kalitesi, o ipten örülen kazağın ömrü tartışılır tabi ama yine de biz hesaplamamızı en alt tutarlardan ilerletelim. 20 TL’lik ip ile bir kazak örmek isteyen kişi ortalama 6 ile 8 adet ip ile kazağı tamamlayabilir. Bu da kazağın 120 ile 160 TL arasında mal edilmesini sağlar. Hazır kazak almak için ise 300 TL ödemek gerekiyordu. Aradaki fark ile başka şeyler yapabilmek için insanların büyük çoğunluğu artık bu yönteme başvuruyor.
Geçmişte Anadolu kadınları, giysisini kendisi dikermiş, örermiş ama bu başka seçeneği olmadığı içinmiş. Şimdi seçenek, model, marka bol olmasına rağmen kadın yine kendi giysisini kendisi yapıyor.