Uzman Diyetisyen Ece Boztepe

Uzman Diyetisyen Ece Boztepe

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Potasyumun Neden Bu Kadar Önemli?

A+A-

Potasyum, tüm hücrelerin normal çalışması için gereklidir. Kalp atışını düzenler, kasların ve sinirlerin düzgün çalışmasını sağlar. Protein sentezlemek ve karbonhidratları metabolize etmek için hayati önem taşır. 
Potasyum için yeterli alım önerisi 4.700 mg'dır. Muzlar genellikle iyi bir potasyum kaynağı olarak lanse edilir, ancak diğer meyveler (kayısı, kuru erik ve portakal suyu gibi) ve sebzeler (kabak ve patates gibi) da bu besin maddesini içerir.

POTASYUMUN YÜKSEK TANSİYONA ETKİSİ
Daha fazla potasyum alımını vurgulayan diyetler, potasyum bakımından fakir diyetlere kıyasla kan basıncını sağlıklı bir aralıkta tutmaya yardımcı olabilir. DASH denemesi (Hipertansiyonu Durdurmak için Diyet Yaklaşımları) üç rejimi karşılaştırdı. İlki günde ortalama 3.5 porsiyon meyve ve sebze içeren ve 1.700 mg potasyum sağlayan standart diyet. İkincisi günde ortalama 8,5 porsiyon meyve ve sebze porsiyonu içeren, günde 4.100 mg potasyum sağlayan meyve ve sebze açısından zengin bir diyet ve Üçüncüsü de aynı 8.5 porsiyon meyveyi içeren bir "karma" diyet (sebzeler, az yağlı süt ürünleri ve azaltılmış şeker ve kırmızı et) Normal kan basıncına sahip kişilerde, meyve ve sebze açısından zengin diyet, kan basıncını standart diyete göre 2,8 mm Hg (sistolik) ve 1,1 mm Hg (diyastolik) daha fazla düşürmüştür. Kombine diyet, kan basıncını standart diyete göre 5,5 mm Hg ve 3,0 mm Hg daha fazla düşürmüştür. Yüksek tansiyonu olan kişilerde, kombine diyeti kan basıncını sistolik kan basıncında 11 mm Hg ve diyastolik basınçta 5,5 mm Hg kadar düşürdü. Yani diyetinizde potasyumdan zengin olan ; sebze ve meyveye daha çok yer vermelisiniz. 

POTASYUM VE İNME RİSKİ
Yüksek tansiyon, felçler için önde gelen bir risk faktörüdür, bu nedenle daha yüksek potasyumun daha düşük bir inme oranı ile ilişkili olması şaşırtıcı değildir. Sekiz yıl boyunca 43.000'den fazla erkeği izleyen ileriye dönük bir çalışma, en yüksek miktarda diyet potasyumu (günde ortalama 4.300 mg) tüketen erkeklerin, 2.400 mg olanlara göre inme geçirme olasılığının % 38 daha düşük olduğunu buldu. 

ÖNERİLER
Daha fazla meyve yemeye çalışın. Gıdalardan, özellikle meyve ve sebzelerden daha fazla potasyum tüketimi, kan basıncını ve kalp hastalığı ve felç riskini düşürebilir.
Potasyum takviyelerini asla doktor reçetesi olmadan almayın, çünkü bu, kolayca tehlikeli olan yüksek potasyum seviyelerine neden olabilir.
Tuz ikamelerinin potasyum içeriğine dikkat edin. 

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.