LÜTFİ ÖZKAL

LÜTFİ ÖZKAL

yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

ESNAFIN EN BÜYÜK RAKİBİ İNTERNET SİTELERİ

A+A-

Geçtiğimiz aylarda TÜBİSAD (Bilişim Sanayicileri Derneği) yayınladığı bir raporda internetten yapılan alışverişler hakkında detaylı bilgilere yer verdi. Bu bilgiler arasında en dikkat çekeni de son yıllarda hızla büyüyen internetten yapılan alışveriş pazarının 2018 yılında yüzde 42 büyümesi oldu.
İnternetten ilk alışveriş 1994 yılında amazon sitesi ile başlamıştı. Tabi birçok fütürist (gelecekçi, gelecek hakkında tahminlerde bulunan) internetten alışverişin zaman içerisinde yaygınlaşacağını dile getirmiş ve bu konularla ilgili sürekli olarak makaleler yayımlamışlardır. Bunun aksine sayıları daha az olan gelenekselciler de internetten alışverişin belirli bir düzeyde kalabileceğini, insanların temel gıda, giyim vb. ihtiyaçlarını internetten almayacağını ifade etmişlerdir. Geldiğimiz son noktada ise insanlar neredeyse bütün ihtiyaçlarını internetten alabilecek duruma gelmiştir. Yani en azından internet buna imkân tanır hale gelmiştir. İnsanlar tatilden giyime, yemek siparişinden damacana su siparişine kadar internetten alışveriş yapabilir hale gelmiştir. 
Daha geçtiğimiz günlerde Türkiye’de “Getir” isimli online alışveriş platformuna silikon vadisinden bir yatırımcı 38 milyon dolar yatırım yaptı. Bu yatırımın Türkiye’de yapılmasının birçok önemli hususu bulunsa da en önemlisi Türkiye’de pazarda büyüme potansiyelinin görülmesidir. Yoksa hiçbir yatırımcı parasını heba etmek istemez. 
TÜBİSAD raporundan yola çıkarak 2018 yılında yapılan tüm alışverişlerin 20’de birinin internet üzerinden yapıldığını söyleyebiliriz. Yani toplam alışverişlerin yüzde 5’i internet üzerinden yapılıyor. Bu oran Çin’de yüzde 24’lere ulaşmış vaziyette. Bu durumda Türkiye’de hızla büyüyen ve henüz daha çok uzun bir yolu olan internet pazarından bahsedebiliriz. Peki, bunları neden dile getirdim? En büyük nedeni şu veya bu sebepten dolayı kan ağlayan esnafın dikkatini buraya çekebilmektir. 
Esnaflar çağrım sizedir, rakamlar ortada. İnternet pazarı hızla büyüyor fakat daha çok yolu var. Bu yolculukta ona eşlik etseniz hiç de fena olmaz. Yılbaşı kampanyası, yılsonu kampanyası, kara Cuma kampanyası, şu indirimi, bu hediyesi derken internet göz göre göre büyüyor. İnsanları internet alışverişinden caydıramayacağınız da bir gerçek. Bu durumda onlar size uymuyorsa siz neden onlara uymuyorsunuz, ya da neden onların isteklerine cevap vermiyorsunuz?
Kaldı ki bu açıklanan rakamlar kayıtlı internet satış rakamları. Bir de sosyal medya üzerinden kayıtsız yapılan satışlar var ve bu Pazar da gün geçtikçe büyüyor. İnternet sitelerinin karşısında ufak esnafın yapabileceği pek bir şey yok aslında. Bu konuda devletin de esnafın yanında duracağını sanmıyorum. Çünkü internetten yapılan her alış veriş hem kayıt altına giriyor, hem de yasalarla güvence altına alınıyor. Hal böyleyken devletin tavrı aslında belli. Burada esnafın yeni bir tavır takınıp güncel gelişmelere adapte olması gerekmektedir. 
Hadi diyelim ki bu söylediklerime katılmıyorsunuz ya da size pek uygulanabilir gelmedi. O zaman mevcut işinize sahip çıkın, dükkânlarınıza özen gösterin. Dükkânlarınız temiz olsun, yazın serin kışın sıcacık olsun. Müşteri yok diye lambalarınızı kapatmayın, içeride sigara içmeyin. İşyerinizde güzel kokular bulundurun, insanlar işletmenizde rahat bir ortamda keyifli bir alış veriş yapsın. Bunu sağlamak sizin elinizde. Arada sırada ufak yenilikler, tadilatlar yapın, yeniliğe açık olun. Piyasalardaki durgunluk elbet bir gün bitecek, gelecek için birtakım hazırlıklar yapın.
Sağlıkla kalın.

 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.