Malumunuz uzun zamandır gündemde bir “yerli otomobil” tartışması mevcut. Çıktı, çıkacak, tanıtıldı, tanıtılacak derken 27 Aralık için tarih verildi. Yani 27 Aralık’ta “yerli otomobillerimiz” görücüye çıkacak. Beğenilir mi, beğenilmez mi orasını ben bileme fakat otomobil henüz görücüye çıkmadan beraberinde birçok tartışma şimdiden gün yüzüne çıktı bile.
Beklenti Kayseri’den ya da Konya’dan (veya başka bir şehirden) 10 – 12 ustanın birleşerek bir atölyede aracı üretmeleri ve bu şekilde piyasalara sunmaları yönünde. Yani beklenti dipte… Biz yaparız diyen tornacılardan tutun da “bana imkan verilse ben tek başıma yaparım” diyen motor ustalarına kadar işin talibi epey çok.
Hatta yerli otomobil sürecinde birçok “çılgın mucit” suntadan yaptığı uyduruk bir gövdeye taktığı pancar ya da su motoru ile otomobil ürettiğini iddia ederek haberlerde boy gösterdi bile. Bunlara inanıp “bizim ülkemizde ne beyinler var, ah bir imkânları olsa…” Tarzında paylaşım yapanların sayısı da hiç az değil.
Be adam 1885 yılında üretilen ilk otomobil prototipi bile senin bu gün “ürettim” dediğin otomobilden hem tasarım olarak hem de teknoloji olarak daha kaliteli bir araç. Lütfen bu tarz umut tacirlerine inanmayınız! Gerçekten imkânsızlıktan dolayı başarısız olan mucitlerimizi ya da girişimcilerimizi tenzih ederim. Benim lafım şov peşindeki şarlatanlaradır efendim.
Neyse, yerli otomobilimizin İtalyan otomobil tasarım firması “pininfarina” isimli bir şirket tarafından tasarlandığını bilmeyeniniz yoktur sanırım.
Nasıl yani, bilmiyor muydunuz? O zaman görücüye çıkacak olan ilk ”YERLİ” otomobillerimizin de İtalya’dan geldiğini bilmiyorsunuz sanırım. Neyse, dönelim “YERLİ” kavramına.
Aslında Türkiye Otomobil Girişim Grubu (TOGG) bir yerli otomobil üretme peşinde değil. Asıl hedefleri bir yerli otomobil projesi oluşturmak. Sonra bu tasarımları ürettirerek satmak ve satışından elde edilen karı paylaşmak.
Evet, doğru anladınız, hedef bu. Grubun hedefi koskoca bir otomobil fabrikası kurarak A’dan Z’ye bir otomobili bu fabrikada üretmek değil. Hedef bu olmamalı zaten. Yoksa rekabet etme şansı yok! Bu çok net. Bize lazım olan yerli otomobilin projesi.
Bu durum tüm Dünya’da böyle seyrediyor. Örneğin yukarıda adı geçen tasarım firması (pininfarina) Ferrari, Lambhorgini, Fiat, Alfa Romeo, Volvo gibi birçok otomotiv firmasına da tasarım yapan bir şirket.
Hepimizin malumu bir cep telefonu markası var. Bir tane bile fabrikası yok. Üzerinde “Made in China” yazsa da biz biliriz ki bu ürünler Amerikan malıdır. Yine buna benzer ayakkabı ve spor kıyafetler satan iki ünlü firmanın da hiç fabrikalarının olmadığını biliyoruz. Bu şekilde daha nice markalar var. Yani ürün tasarımı, kullanım hakları, patentleri, buluşları vs. bu firmalara ait fakat bu firmalar adına başka firmalarda (ve hatta başka ülkelerde) üretim yapılıyor. Üretici firma üretim karını alsa da asıl ürünün karı marka sahibi firmanın bulunduğu ülkede kalıyor. Uzun lafın kısası yerli üretim otomobillerimiz yerli olacak ama büyük bir ihtimalle biz üretmeyeceğiz.
Tabi bu arada yerli üretim otomobillerin piyasaya çıkmasıyla birlikte bu otomobilleri muadillerine göre çok daha ucuza alabileceklerine inananlar var ki bunlara hiç değinmiyorum. Ama şunu belirteyim ki yerli otomobilimiz ucuz da olmayacak. Bundan emin olabilirsiniz.
Şimdiden yerli otomobillerimiz vatana ve millete hayırlı uğurlu olsun. Çok satılsın, çok kar getirsin inşallah.
Sağlıkla kalın, mutlu yaşayın.