LÜTFİ ÖZKAL

LÜTFİ ÖZKAL

PAZARLAMADA İNOVASYON

PAZARLAMADA İNOVASYON

    Üniversite yıllarında Pazarlama eğitimi aldığımız ve hala fikirlerine ihtiyaç duyduğumuzda müracaat ettiğimiz Hocamız ve ağabeyimiz Mustafa DOĞANER’den çok şey öğrendim. Pazarlamaya bakış açımı değiştiren ve yeni ufuklar açan söylem ve anlatım teknikleri ile derslerinin büyük bir bölümü hala hatırımda bulunmaktadır. 
“Herşey pazarlanabilir. Dinler, diller, ırklar ve devletler” söylemini ilk kendisinden duymuştum. “Erkeğin saçını taraması, kadının makyaj yapması da bir pazarlama tekniğidir.” Cümlesini ilk duyduğumuzda bizler de sizler gibi bir şok yaşamış, sonradan pazarlama kavramına kötü anlamın toplum tarafından yüklendiğini anlamıştık. Pazarlama tanım olarak çok geniş bir kavram olmakla birlikte bir ürün ya da hizmetin üretiminden önce başlayıp, satışından sonra da devam eden çok uzun bir süreci içerisinde barındırır. Genelde satış kavramıyla karşılaştırılır. 
Yine inovasyon kavramı henüz hayatımızda çok yeni bir kavramken ve biz inovasyonu icat etmekle karıştırdığımız dönemlerde hocamızın “pazarlamada inovasyon” yaklaşımını anlatması ile iyice allak bullak olmuştuk. İnovasyon ne ola ki pazarlamada inovasyon olsun? 
Bunun birçok başarılı örneği mevcut. Hatırlarsanız eskiden petrollerde market bulunmazdı, şimdi marketi bulunmayan petrole uğramaz olduk. Yine bir petrol firması “en temiz tuvalet bizim” diye çıktığı yolda petrol ürünleri reklamını yapmayı bir kenara bırakarak tuvaletinin reklamını yapmış ve pazarlamada inovasyona en güzel örnekler arasında yerini almıştır. Şu anda bile ismini vermediğim halde hangi firmadan bahsettiğimi anlıyor olmanız büyük bir başarıdır aslında. Şöyle hatırlayalım, rakipleri “en uzun menzilli akaryakıt bizde, en performanslı yakıtı biz satıyoruz, bizim akaryakıtımız en temizi, bizim şöyle sertifikalarımız var, şu kadar çok tesisimiz var” diye yarışırken bu firma bir anda çıktı ve “benim tuvaletim en temizi” diye reklam yapmaya başladı. Başarılı bir kampanyaydı. Tuvaletleri marketin içerisine yerleştirmesi de ayrı bir başarı öyküsüdür. 
Yine ülkemizdeki market zincirlerinden birisi tarafından başlatılan ve giriş kapısından girdiğinizde tüm marketi dolaşmadan çıkamadığınız uygulama da güzel bir örnek olarak anlatılabilir. Aynı marketlerde raf sisteminin olabildiğince az olmasını bu gün artık kabul etmiş durumdayız. Bu marketler piyasaya çıkmadan önce birisi bize böyle bir iş fikrim var, paletlerin üzerinde mal satacağım ve giriş kapısından girince tüm marketi dolaşmadan çıkamayacaklar deseydi güler geçerdik belki de.
Piyasaların daraldığı ve işlerin önemli ölçüde düşüş yaşadığı bu günlerde esnafın ilk kıstığı harcamalar arasında reklam ve tanıtım kampanyaları gelmektedir. Oysa reklam ve tanıtım yerinde uygulandığında bizleri yeni müşterilere ulaştıran en önemli materyaller arasında yer alır. Tek yapmamız gereken farklı düşünmek ve farklı kampanyalar ortaya sermektir. Ufak bir tostçu dükkanı çektiği reklam filmini tüm Türkiye’ye duyurmayı başardıysa ve bu gün gastronomi turu yapanların önemli uğrak yerleri arasında yerini aldıysa doğru bir pazarlama çalışmasının güzel sonuçlar ortaya çıkardığının aksini iddia edemeyiz. Söz konusu reklamda ne tostun ucuzluğundan ne de yanında bedava içecek verildiği türünden kampanyalardan bahsedilmemiştir. 
Farklı düşünmek bazen tahmin edemeyeceğimiz sonuçları ortaya çıkarabilir.
Hayırlı ve bol kazançlı günler dilerim.

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
LÜTFİ ÖZKAL Arşivi
SON YAZILAR