Gündem değişmiyor, veriler, tedbirler her geçen gün artarak çoğalıyor. Bazı sektörler kısıtlamalara uyarak esnek çalışma veya “Home Office” dediğimiz evden çalışma yöntemine geçiş yaptılar.
Bir işverene bağlı olarak, işveren adına işleri yürütmek için çalışmaya devam ediyoruz. Peki, çok da alışık olmadığımız bu yönteme nasıl adapte olacağız. İşverenler bu süreci nasıl yürütmeli, çalışanların sağlık ve güvenlikleri evde çalışma için nasıl düzenlemelidir?
Bu bir küresel salgın krizi olduğu için, krizin her bir adımı planlı bir şekilde yönetilmelidir. Kriz anlarında değişkenler çoktur ve değişen koşullar anidir. Bu yüzden buna uyum sağlayabilecek esneklikte ve aktiflikte olmak gereklidir. Sağlık riskini kaynağında bertaraf etmek ve sosyal izolasyonu sağlayarak bulaşma hızını düşürmek için birinci öncelik hareketi kısıtlamak ve evde kalmak üzerine bir politika yürütülmektedir.
Bunun için uzaktan çalışma veya esnek çalışma kararı alan işletmeler ve işverenler bu sürecin nasıl yönetileceği konusunda bir çerçeve oluşturulmalıdır. Bu planlamada istihdam korunarak, minimum çalışan ile işlerin yönetilmesi birinci önceliktir. Bunun için nöbetleşe çalışma usulü, evden çalışma yöntemleri çalışanlar arasında dengeli bir şekilde dağıtılmalıdır. Değişen durumlara göre çalışma koşulları, usul ve esasları belirlenmelidir. Belirlenen bu koşullar, çalışanlara aktarılmalı ve tebliğ edilmelidir. Örneğin esnek çalışma modelinde çalışanın haftanın hangi günleri ve saatlerinde işyerinde bulunacağı veya evden çalışmada günün hangi saatlerinde ulaşılabilir olması gerektiği, çalışma saatleri belirlenmelidir.
Evde çalışma yönteminde uygulanacak sağlık ve güvenlik tedbirleri konusunda çalışanlar bilgilendirilmelidir. Evden çalışmada bir işyeri gibi durum ve davranışları standardize etmek neredeyse mümkün değildir. Ancak genel bir çerçeve olarak sağlık ve güvenliği etkileyen risk etmenleri konusunda çalışanlara gerekli bilgi ve talimat sağlanmalıdır. Geçici olan bu durumda; mesai saatleri, görevlendirmeler, çalışma koşulları ve diğer iş talimatları tebliğ edilebilir şekilde yazılı hale getirilmelidir. Bu durum için oluşturulacak prosedüre göre uygulamalar hayata geçirilmeli ve taraflar bilgilendirilmelidir.
İçinde bulunduğumuz koşul mücbir sebep koşulları sayılsa da çalışma hayatı devam ettiği sürece tarafların birbirine karşı hak ve sorumlulukları da devam etmektedir. Krizden başka krizlerin de doğmasını engellemek için tüm süreçler sakin ve titizlikle yönetilmelidir.
Hayat mücadelenizde sağlık, mutluluk, başarı sizinle olsun.
Bilgi hayat kurtarır, paylaştıkça çoğalır.
Daha fazlası için sosyal medya platformu instagram @baoffice hesabını takip ediniz.