Günümüzde sağlıklı olmak, yalnızca hastalık ve sakatlık durumunun olmaması değildir. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tanımına göre; tüm sektör ve mesleklerde çalışanların bedenen, ruhen ve sosyal yönden tam bir iyilik hâli olarak tanımlanmaktadır.
Sağlık deyince fiziksel olarak iyi olma algısı oluşmaması gerekir, bir bireyin sağlıklı olması demek tam bir iyilik halinde bulunması demektir. Ancak toplumda ve iş hayatında öncelik fiziksel iyilik hali olarak algılanmakta olup ruh sağlığı kavramı daha soyut olduğundan izleme, ölçme ve değerlendirme ikinci plana alınmakta belki de gerektiğince önem verilmemektedir. Aslında bir bireyin ruhsal açıdan iyilik hali de bir o kadar önem arz etmektedir. Çalışanların iş sağlığı değerlendirilirken ve proaktif çalışmalar planlanırken bir bütün olarak düşünülmelidir. Bu noktada değerlendirilmesi gereken bir diğer risk faktörü de psikososyal risk etmenleridir.
Bireysel yaşam koşulları, yaşanılan çevre ve yapılan iş; ruh ve sosyal sağlığın temel belirleyicileridir. Ruh ve sosyal sağlığın %50’ye yakın bir bölümü de iş ve çalışma koşullarından etkilenmektedir. Aşağıda iş yaşamında ruh sağlığına etki yapabilecek etmenler yer almaktadır.
1. İşin Mahiyeti
Fazla çalışma ya da atıl kalma, üretim hızının neden olduğu baskı, zaman baskısı, iş bitim tarihlerinin baskısı
2. İş Yükü ve İş Temposu
İşte çeşitliliğin az olması, işin çok bölünmüş küçük bir parçasını yapma, işin çalışanın yeteneğine göre verilmemesi, belirsizliğin çok olması
3. İş Programları
Vardiyalı çalışma, gece çalışması, esnek olmayan çalışma programları, son anda belli olan fazla mesai programları, uzun saatler boyunca tek başına çalışma
4. Kontrol
Çalışanların kararlara düşük katılımı, çalışanların iş programları üzerinde kontrollerinin az olması
5. Çevre ve Ekipman
Yeterli ekipmanın olmaması, yetersiz mekân, aydınlatma ve gürültü gibi olumsuz fiziksel ortam
6. Kurum Kültürü
Yetersiz iletişim, Sorunların çözümünde desteğin olmaması, Kişisel gelişim için desteğin olmaması, Şirket hedeflerinin çalışanlarca bilinmemesi, paylaşılmaması
7. Kişiler Arası İlişkiler
Sosyal ya da fiziksel olarak izolasyon, çalışanlarla ya da yöneticilerle olan ilişkiler, kişilerarası çatışmalar, sosyal desteğin azlığı
8. İşyerindeki Görev
Rol belirsizliği, Rol çatışmaları, İnsanlara ilişkin sorumluluklar
9. Kariyer Gelişimi
Terfilerin olmaması ya da belirsiz olması, Düşük ücretler, İş güvencesinin olmaması, İşin sosyal değerinin düşük olması
10. İş ve iş dışı yaşam etkileşimi
İş ve ev yaşamının birbiriyle çelişmesi, Evdeki desteklerin azlığı, Çiftlerin kariyer sorunları

Hayat mücadelenizde sağlık, mutluluk, başarı sizinle olsun.
Bilgi hayat kurtarır, paylaştıkça çoğalır.
Daha fazlası için sosyal medya platformu instagram @baoffice hesabını takip ediniz.