30.06.2012 Tarih ve 28339 Sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan “İş Sağlığı ve Güvenliği Kanun” u belirli koşullarda kademeli olarak yürürlüğe girmiş ve tam geçişin 01.07.2020 de tamamlanması beklenmektedir.
Kanun her ne kadar kademeli olarak yürürlüğe girmiş olsa da yükümlülüklerden bazıları ilk yürürlük tarihi itibari ile zorunludur. Bu yükümlülüklerden bir tanesi risk değerlendirme konusudur.
İlgili kanunun 10. ve 30. Maddelerine dayanılarak hazırlanmış 29.12.2012 Tarih ve 28512 Sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan “İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği” 5. maddesinde işverenin; çalışma ortamının ve çalışanların sağlık ve güvenliğini sağlama, sürdürme ve geliştirme amacı ile iş sağlığı ve güvenliği yönünden risk değerlendirmesi yapması veya yaptırması yönünde yükümlülüğünden bahsedilmektedir.
Özgün bir risk değerlendirmesi yapmak uzun soluklu, vakit ve emek isteyen bir süreçtir. Nitelikli bir risk değerlendirme yapmak veya yaptırmak için bu süreci ciddiyetle yönetmek gerekir.
Risk değerlendirmesi için atılacak olan ilk adım “risk değerlendirme ekibinin” kurulmasıdır. Bu ekip üyeleri görev, yetki ve sorumlulukları hakkında asgari konularda eğitim almalı; görevlerini ifa etmek için araç, gereç, mekân ve zaman gibi gerekli bütün ihtiyaçlar için bir hazırlık aşaması tamamlanmalıdır.
Risk değerlendirmesi ekibi ile; diğer işlem basamaklarında izlenecek adımlar şu şekildedir;
1. Tehlikelerin tanımlanması,
2. Riskleri belirleme ve analiz etme,
3. Risk kontrol adımlarının saptanması ve uygulanması
Yukarıdaki işlem basamakları tamamlandığında yapılan bu çalışma mevzuat şartlarına göre dokümante edilmeli ve belirtilen süre boyunca arşivlenmelidir.
Mevzuatta belirtilen durumlarda ortaya çıkabilecek yeni risklerin, işyerinin tamamını veya bir bölümünü etkiliyor olması göz önünde bulundurularak risk değerlendirmesi tamamen veya kısmen yenilenir. Normal koşullar altında ise işyeri tehlike sınıflarına göre çok tehlikeli, tehlikeli ve az tehlikeli işyerlerinde sırası ile 2, 4, 6 yılda bir yenilenmesi gereklidir.
Risk değerlendirme sonuçlarının çalışanlar ile paylaşılması ve onların bilgilendirilmesi gereklidir. Siz de eğer bir çalışan iseniz işyerinizde ne tür risklerin tespit edildiğini ve belirlenen kontrol önlemlerinin sizler ile paylaşılmasını talep ederek, yaptığınız işte ne gibi risk faktörlerinin olduğunu öğrenerek daha farkında bir çalışma sergileyebilirsiniz.
İşyerlerinde proaktif bir yaklaşım ile risk değerlendirmesi yapmak/yaptırmak yasal bir zorunluluğu yerine getirmenin ötesinde iş kazaların önlenmesi yönünde oldukça önemlidir. İşyerinde tek bir çalışan olsa dahi bu çalışmanın yapılması zorunludur. Siz de işyerinizde risk değerlendirmenizi mevzuatta belirtildiği şekilde yapabilir veya bir uzman desteği alabilirsiniz. Böylece işletmenizi daha sağlıklı ve güvenli hale getirebilir, çalışanlarınızla birlikte sağlıklı, güvenli ve mutlu iş günlerinize kesintisiz devam edebilirsiniz.
Herkese iyi haftalar.
Bilgi hayat kurtarır, paylaştıkça çoğalır.
Daha fazlası için sosyal medya platformu instagram @baoffice hesabını takip ediniz.